En höstresa till Sälen med lite vandring och gott om godsaker

Det finns inget dåligt väder… Eller?

Efter förra årets succé med vandringsresan till Grövelsjön bestämde vi oss för att ta en resa till Sälen. Vi har alltid lite skämtsamt pratat om vilken tur vi har haft med vädret på våra resor, någon gång kommer det ju att vända har vi sagt. Att vandra i Sverige i oktober är alltid lite av en chansning, men som sagt, vi brukar ha tur med vädret…

Sälen är ju egentligen en traditionell vintersportort men har på senare år börjat profilera sig som ett bra resmål även sommartid. Såhär i oktober är man lite mittemellan de två säsongerna, mycket var därför stängt. Är syftet med resan att vandra spelar det dock inte så stor roll, fjället är ju alltid öppet.

Vi bodde på Gammelgården, ett året-runt-öppet hotell någon kilometer från Högfjällshotellet. De två hotellen hör ihop men Gammelgården är mindre och mysigare. Vidare är det känt för sin goda mat och har i flera år nominerats till Årets viltkrog.

Vad hittar man då på i Sälen i oktober?

För det första ska man inte låta sig nedslås av lite regn. Med bra regnkläder och ett visst mått av tjurskallighet kommer man riktigt långt. Dessutom finns det ofta både torkskåp för blöta kläder, och bastu för blöta vandrare att tillgå.

Nu blev det tyvärr inte så långa turer som vi hade planerat. Vi var laddade för heldagsturer och hade packningen full av picknick-mat och snacks men vi tänkte om och satsade på lite kortare turer istället.

En av dagarna försökte vi oss på Östfjällsturen som är en del av Södra Kungsleden. Turen är 9 km lång och delvis asfalterad, vilket förvisso är bekvämt men samtidigt lite tråkigt. Uppe på fjället ska utsikten vara fantastiskt men på grund av det dåliga vädret var belöningen inte riktigt vad vi hoppats på. När man går en runda märker man tydligt vilken skillnad det är när man har vinden i ryggen och när man vänder hemåt, det var betydligt trevligare på vägen upp. Detta är alldeles säkert en trevlig runda annars och mysigt med ett vindskydd längst upp, men jag tror helt enkelt att vi får återkomma en dag med bättre väder.

Vi laddade istället om och såg fram emot sista dagen på vår resa, då SMHI hade utlovat uppehåll och en gnutta sol. Nu skulle vi gå den lite längre Hemfjällsturen som är ca 16 km. Både Östfjällsturen och Hemfjällsturen utgår ifrån Gammelgården och Högfjällshotellet vilket är skönt, då är det bara att ge sig ut.

Dagen började med lite sol och vi spatserade iväg, glada i hågen. Efter en stund kom dock regnet, sen kom vinden och sen kom ännu mer regn. Vi stretade vidare, SMHI hade ju faktiskt sagt att det skulle bli fint, vi passerade Lindvallens skidområde och nådde sedan Hemfjällsstugan. Själva restaurangen var stängd för säsongen men det fanns en liten raststuga där vi kunde gå in för att värma oss och koka lite lunch och kaffe. Styrka av maten gav vi oss ut igen, vädret hade inte blivit bättre, och vi bestämde oss för att ta den korta vägen hem. Man brukar ju säga att genvägar är senvägar och kanske var det så detta fall. Den korta vägen visade sig vara en skoterled som hade förvandlats till en liten fors. Bra vandringsskor är alltid viktigt på fjället men nu hade vi faktiskt haft mer nytta av en kanot. Efter någon knapp kilometer hade jag så mycket vatten i skorna att det klafsade lång väg när jag gick. Tur att det inte var så kallt ute i alla fall och gissa om bastun var skön sen. 🙂

Vad gjorde vi mer då, förutom att vandra i regnet? Vi gör som Rendahls alltid gör, vi äter och letar godsaker.

Första kvällen i Sälen hade vi bokat bord på en fantastisk italiensk restaurang som ligger precis över vägen från Gammelgården. Restaurang Appetito serverar en riktig italiensk meny med flera rätter och som dessutom serveras med en förklaring kring varför den italienska måltiden är uppbyggd som den är. Extra roligt är också att det italienska ges en svensk touch, både lingon och ren hade fått plats på menyn.

Restaurangen har tyvärr inte öppet varje dag, men vi hann även med att få en god lunch efter vår första blöta vandringstur. Missa inte Appetito om ni besöker Sälen.

Precis utanför Sälen ligger också några sport-outlets där man kan slå ihjäl ett par timmar, eller varför inte besöka Experium? Det mesta på Experium är stängt såhär under mellansäsongen men det finns i alla fall ett äventyrsbad, spa och bio samt en trevlig liten inredningsbutik. Under högsäsong är också restaurangerna öppna.

De flesta av er har kanske hört talas om Åre Choklad, men vi hittade även Sälen Choklad och Sälens kafferosteri. Jag kände inte till att även Sälen hade en chokladfabrik och detta var ju stället för oss. Här kunde vi både få en kopp kaffe och några praliner samt lite choklad med oss hem. I fabriken och butiken arbetade en jättetrevlig chocolatier som berättade om chokladtillverkningen och rosteriet.

Under vår Sälenresa inföll kanelbullens dag, detta skulle firas! Med anledning av vårt blöta äventyr tidigare på dagen så kom vi alldeles för sent till Bullans bageri och fick därför nöja oss med att dela på den sista stackars bullen de hade kvar. Som kompensation för utebliven bulle unnade vi oss varsin gigantisk cookie istället. Henrik hade dock våndats länge och väl kring valet mellan cookie och jättemaräng, varför det även blev en to-go-maräng. Man vill ju inte riskera att svälta ihjäl liksom.

Så vad tyckte vi då om en vandringshelg i Sälen i oktober. Ja, förutom att det var ruskigt blött så var det ändå rätt mysigt. Vi trivdes väldigt bra på Gammelgården men med tanke på att så mycket annat var stängt och att vädret var så dåligt hade det kanske varit bättre att hyra en stuga denna tid på året. Har man en stuga kan man vara “hemma” mer och till exempel laga mat eller krypa upp framför brasan med en god bok under regniga dagar. Samtidigt är det inte alls dumt att sätta sig vid ett dukat bord efter en dag ute. Jag känner mig hursomhelst rätt säker på att vi kommer att åka tillbaka till Sälen och göra ett nytt försök att vandra, kanske sommartid dock.

Vår upplevelse
6.5/10

Vår roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en