En gastronomisk roadtrip

... eller hur man firar ankomsten till den fjärde perrongen på bästa sätt.
Husbil i solnedgĂĄng vid vatten

Det här är del ett av vår gastronomiska roadtrip. Ni kan läsa del två här och del tre här.

Vi hade egentligen bokat en lägenhet i Italien för att fira min födelsedag, men då coronaeländet har satt stopp för alla resor fick vi tänka om och tänka nytt. Vi tänkte campervan och bestämde oss för att ta en gastronomisk roadtrip i Mellansverige där vi skulle åka runt mellan de restauranger som fått bäst betyg i White Guide. Att hitta restauranger utanför de områden där smittan för tillfället är som störst, och dessutom i påsktider då många restauranger ändå är stängda visade sig vara något av en utmaning. Efter att ha reviderat våra planer en sisådär hundra gånger, hittade vi allt ett par riktiga pärlor som vi kommer att berätta mer om. Det där med att ändra planer är ju för övrigt inga som helst problem när man har huset med sig.

Första stoppen på vår roadtrip, Mariestad, Tivedens nationalpark och Norrköping

En campervan är en mindre husbil, en sk. plåtis. Som husbilsnoviser kände vi att det skulle vara smidigt med en liten bil som är enkel att köra och som man kan köra på mindre vägar. Förutom restauranger skulle vi ju även vandra och vandringsleder ligger sällan längs en asfalterad väg. Vi hyrde vår bil från Rent&Travel som har hämtningsställen runt om i Sverige. Smidigt och smart att hyra istället för att köpa!

Men hur är det då att resa runt i en campervan? Det är ju lite trångt och räkna med att du kommer att slå i huvudet i alla skåp och kanter. Man lär sig snabbt att alla luckor ska vara stängda även när man står still men när man väl har lärt sig att akta huvudet så är det faktiskt både praktiskt och mysigt. Man har huset och alla sina prylar med sig hela tiden och kan när som helst stanna till när fikalusten slår till. Att stanna för natten på en avlägsen plats utmed vattnet, dricka bubbel och äta godsaker för att sen ligga i sängen och titta på stjärnorna genom den lilla takluckan är faktiskt inte så dumt. Vi hade fått tips om att undvika campingar men vi fegade ändå ur och valde en ställplats första kvällen och camping andra kvällen. Vi insåg dock snabbt att förutom att man ibland behöver fylla på vatten och tömma tank, så klarar man sig alldeles utmärkt med att fricampa. Det lilla badrummet som får en flygplanstoa att framstå som som rymlig, innehåller faktiskt även dusch.

Efter att vi laddat med en smarrig lunch pĂĄ fantastiska Oliveriet och hämtat bilen i Kristinehamn begav vi oss ner mot Mariestad. Mariestad är en riktig sommarstad vid Vänerns östra sida. Staden har en gästhamn med ett trevligt promenadstrĂĄk, barer och restauranger som är öppna sommartid. Det finns ocksĂĄ en ställplats för husbilar där vi valde att stanna vĂĄr första natt. Oturligt nog hade vi inte vädret pĂĄ vĂĄr sida denna dag sĂĄ vĂĄr första kväll pĂĄ tur bestod av korta promenader genom stan och middag i bilen. Självklart hade vi fyllt kylskĂĄpet med delikatesser sĂĄ det gick inte nĂĄgon nöd pĂĄ oss. Ställplatsen nere i hamnen var enkel men där var rent och fräscht, sĂĄ det var ändĂĄ helt ok.

Nedan ser ni lite bilder på hur vi hade det i vår lilla camper. Inte så stort, men med lite god vilja kan man få till både sovrum, badrum, kök och sällskapsrum. 🙂

Efter en god natts sömn med regnet smattrande mot rutan vaknade vi upp till en solig dag och begav oss iväg mot Norrköping där vi hade vår första matstopp. Först gjorde vi dock en liten avstickare mot Tivedens nationalpark. Tiveden är Sveriges sydligaste nationalpark och är ett stort område mellan Askersund och Karlsborg. Här finns massor att göra i form av vackra vandringsleder, cykelleder, bad- och fiskesjöar med mera. För den hungrige finns även Tivedens mat, en av de restauranger vi önskat besöka men som tyvärr bara har öppet sommartid. Eftersom vi skulle vidare tog vi bara en kort vandringstur längs en av lederna, men vi fick direkt mersmak när vi gick längs de välskötta lederna och planerar ett nytt besök hit i sommar. Då kommer en längre rapport om Tiveden och tips på bästa maten och fikan i området.

Stärkta och hungriga efter vĂĄr vandring ĂĄkte vi vidare mot Norrköping och restaurang GIN. GIN har mig veterligt inget med drycken att göra utan stĂĄr för Gastronomi I Norrköping. De erbjuder vanligen en 4- eller en 5-rätters meny, men under nuvarande coronarestriktioner erbjuds endast deras 4-rätters meny. Man mĂĄste ju helt enkelt hinna äta upp innan de stänger. Vi konstaterade dock snabbt att de är bättre pĂĄ att laga mat än pĂĄ att räkna, med försnacks och en liten extra dessert var vi snabbt uppe i 6 rätter, alla lika goda! Menyn kan sägas vara en mix av “vanlig” meny och en avsmakningsmeny. Rätterna var större än vid en avsmakningsmeny och speciellt lammet var mer av en hel komponerad rätt. Samtidigt hade de tagit ut svängarna lite mer än vad som brukar vara fallet med en traditionell meny. Servicen var ypperlig och vi hade en mycket trevlig kväll med riktigt god mat. Ett besök rekommenderas varmt för den som har vägarna förbi Norrköping.

Denna andra kväll på vår tripp hade vi bokat campingplats på Kolmårdens camping. Eftersom säsongen på djurparken inte riktigt kommit igång ännu var det relativt lugnt här, men det var tydligt att campingen lever på Kolmårdens besökare. Det var slitet och nergånget, men vi fick i alla fall fixat alla husbilsgrejer och nu var var vi åter redo för att ge oss vidare mot nya äventyr. Tipset vi fick om att fricampa tar vi med oss och håller med. Varför bo på camping när man har huset med sig? Resten av veckan stannade vi bilen där vi kände för det och vaknade upp till en hänförande utsikt över Vättern eller till en vacker soluppgång. Rendahls gillar campervan!

VĂĄr upplevelse
8.5/10

VĂĄr roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en