En spännande tur genom landet med matupplevelser av alla de slag

Allt från avsmakningsmenyer till filmfika och ett ostcafé på vägen från Funäsdalen via Sveg, Noppikoski och Bredsjö.

Som vi nämnde i ett tidigare inlägg gillar vi inte att åka bil några längre sträckor utan vi föredrar att hitta något intressant längs vägen. Vägen upp till Fjällnäs tog vi via Leksand, Rättvik och Mora. Denna tur kan du läsa om här. Efter en fantastisk vecka på Fjällnäs fjällhotell var det dock dags att åka hem och eftersom vi skulle hälsa på några vänner i Falun tog vi en ny väg. Innan vi var helt klara med Funäsdalen var vi dock tvungna att boka in ett besök på Skoogs krog som vi läst så mycket gott om.

Skoogs krog är en familjeägd restaurang i Funäsdalen som fokuserar på lokalproducerat och hållbar råvaruframställning. I möjligaste mån försöker de enbart använda råvaror från trakten och på menyn kan du läsa på vilken gård kon växt upp och vart grönsakerna och bären har växt. När vi svängde upp på parkeringen till Skoogs såg vi en kille kasta sig på cykeln och jag sa skämtsamt att det är väl kocken som ska ut och plocka hjortron. En stund senare såg vi samma kille komma cyklande med en packe rabarber, och ja, det var faktiskt kocken. 🙂

På krogen serveras en avsmakningsmeny som anpassas efter tillgång på råvaror och efter säsong, vill du ha något enklare kan du istället besöka deras bistro som ligger vägg i vägg med krogen, här kan du också köpa varor från deras deli. Vill du satsa på vinpaket och inte ta bilen hem kan du boka boende på deras logi. Vi hade bil och skippade därför vinpaketet men tog istället deras juicepaket. Här hade mamman i familjen kokat juicer av alla de slag, jättegott till maten vilket var lite otippat, juice är ju inte det man naturligt tänker sig kan passa till exempelvis aborre.

Vi hade en fantastiskt trevlig kväll på Skoogs med god mat, vackert serverad och med en personlig touch. Vi kände oss direkt välkomna i den mysiga restaurangen och stämningen var varm och familjär. Middagen avslutades med en kanna handbryggt kaffe från ett lokalt kafferosteri. Tyvärr är det ju inte möjligt att få lokalproducerat kaffe men de hade insett att det i Sverige inte går att driva en restaurang utan att servera kaffe varför de hade fått tumma på sina principer här. Däremot serverade de faktiskt inte te utan “te” vilket visade sig vara infusion-te bryggt på lokala bär och örter.

På väg mot Falun som var vårt stopp för dagen stannade vi till i Sveg. Sveg är kanske inte någon metropol men är väl annars mest känd för sin stora träbjörn. Träbjörnens varande eller icke varande har varit en lokal angelägenhet under flera år då björnen börjat ruttna och hotat att rasa. Det senaste jag hörde är dock att det pågår någon form av räddningsaktion för att stabilisera björnen som under ett par år varit nära att tappa hakan (bokstavligen alltså).

Vi var dock inte på björnjakt utan på fikajakt och hittade då det spännande filmmuseet tillika fikastället Café Cineast. Utsidan är rätt oansenlig men när du kommer in öppnar sig en stor lokal med flera rum dedikerade till olika filmklassiker, allt från cellen i Nyckeln till frihet (glöm inte att titta bakom postern) till diverse skräckfilmsklassiker med Freddy Kreugers handske och annat läskigt. Förutom den häftiga inredningen så var fikan jättegod och de har även lunch för den som vill ha något rejälare.

Vägen mellan Sveg och Orsa är lång, jättelång faktiskt och här finns mest skog. Men så plötsligt dyker den lilla orten Noppikoski upp. Enligt Wikipedia finns här den enda bensinmacken mellan Sveg och Orsa och invånarantalet är 1. När vi kom körande kring lunch var här dock vad man närmast kan kalla för fullt ös på Värdshuset Trollet. Stället såg inte mycket ut för världen men då det var fullt med folk som stannat gjorde vi det också. Döm om min förvåning, men den lilla byssjan hade faktiskt en helt okej restaurang med hemlagad gräddstuvad pyttipanna. Mätta och belåtna kunde vi nu rulla vidare mot slutdestinationen Falun.

Jag har aldrig varit i Falun tidigare men uppskattade verkligen den lilla staden. Här finns vacker trähusmiljö och det är mysigt att bara strosa runt. Återigen valde vi bort kedjorna och bodde på Hotell Falun. Beläget i en rätt trist 70-talskåk undrade jag först vad jag bokat egentligen, men hotellet är nyrenoverat, ligger bra till och har trevlig personal. Att vi möttes av doften av äpple och kanel gjorde inte saken värre, det var morgondagens granola som låg i ugnen berättade tjejen i receptionen.

Det givna besöksmålet i staden är väl givetvis Falu koppargruva men eftersom vi äntligen fick uppleva lite sommarvärme kändes en kall gruva inte så lockande. Under våra vandringsdagar hade termometern kämpat sig upp till som mest 10-11 grader så vi föredrog att hålla oss ovan jord denna gång. Efter att ha läst på lite om gruvan och besöksmålet så inser jag dock att det får bli en tur till Falun snart igen. Förutom själva gruvan kan man till exempel också besöka ett hem för en typisk gruvarbetarfamilj från 1897 och från 1958. Det är alltid roligt när museerna breddar sig lite så att det finns något för alla. Är man inte jätteintresserad av gruvbrytning kan man ändå finna intresse i hur samhället såg ut vid tiden då gruvan var igång. Samma tänk finns även på Flygvapenmuseet i Linköping och Brigadmuseet i Karlstad. Det är inte bara bombplan och kanoner utan även utställningar kring hur samtiden tedde sig under den aktuella perioderna.

Nu var vi inne på vår sista resdag och var på väg hem mot Karlstad. Vi tog vägen via Ludvika där det för övrigt finns ett utmärkt våffelcafé, Våffelbruket, med goda våfflor och utsikt över vattnet. Vi stannade till i både Grängesberg och Kopparberg, men de är båda i mina ögon rätt trista samhällen. Har ni tips på saker att göra där, kommentera gärna i chatten! Har man lite mer tid på sig är det naturligtvis inte särskilt långt vare sig till Loka brunn, Saxå bruk eller den trevliga småstaden Nora, men denna gång var vi på väg hemåt och ville inte ta allt för långa omvägar.

När det var dags för lunch tog vi istället en liten avstickare från 63:an och svängde in till Bredsjö Blå ostcafe & bondgårdsbistro. Det är en gårdsrestaurang och butik där du även kan köpa med ost och kött hem. De har en blandad meny med rätter från gården, allt serverat med en rejäl bit av deras ost. I lilla Bredsjö som är ett gammalt brukssamhälle verkar det vara mycket på gång. Förutom ostcafét finns här även ett till café och ett B&B i Bredsjö herrgård.

Framåt eftermiddagen rullade vi så in i Karlstad efter en dryg vecka på tur. Vi hade fantastiska vandringsdagar i Fjällnäs och trevliga tripper både dit och hem. Om man bara anstränger sig lite och letar så finns det massor med små pärlor längs vägen och nya saker att upptäcka.

Vår upplevelse
8/10

Vår roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en