Grövelsjön, Storsätern och Valdalsbygget

Tredje vandringsdagen där vi bl.a. fikar med lavskrikor.
utsikt över fjället

Vi hade egentligen tänkt ta båten över till Sylen på den norska sidan för att sedan vandra tillbaka längs leden Sylen – Hävlingen. Under båtturen med M/s Sylöra över Grövelsjön som tar ca 35 minuter så får man förutom vacker miljö också se ett gammalt flygplan från andra världskriget som sticker upp ur vattnet.
Det visade sig dock att vi inte var de enda som var nyfikna på denna tur då båten var fullbokad flera dagar i förväg. Ett tips från Rendahls är alltså att boka långt i förväg.
Nåväl, ingen båttur för oss alltså, då gäller det att tänka om. Vi bestämde oss istället för att utgå ifrån vårt hotell Lövåsgården och ta en tur mot Blåkläppen över Östra och Västra Barfredhågna med mål Storsätern. Turen kan varieras i det oändliga och är mellan 5 till 15 kilometer beroende på hur många omvägar man tar. Vår tur blev ca 13 -14 kilometer.

På vägen över fjället gjorde vi första stoppet vid Oskarsstugan. En liten fjällstuga på väg mot Blåkläppen. Det var en rätt blåsig dag så det var skönt att komma in i stugan och få skydd från vinden en stund. Stugan var försedd med kamin för kyligare dagar men då vi bara stannade för en fika fick vi klara oss utan brasa.

Efter kaffe och croissant vandrade vi vidare och någonstans på vägen kom vi nog lite vilse, men efter trampande i lingonriset hittade vi till slut ett vindskydd där en tallrik soppa satt som en smäck. Som alla vet kan ju vädret växla snabbt, duggregn och vandring är inte alltid en bra kombo.

Vädret tog sig dock och framåt eftermiddagen var vi framme vid Storsätern. Jag vet inte om man kan säga att det är i Storsätern ”det händer” men här hittar du bland annat spahotellet Storsätra fjällhotell, eller så blir du biten av den samiska kulturen på Renbiten. För den som behöver fylla på proviant, fjällprylar eller bara gå på toa, så finns Fjällbua, en otroligt välsorterad lanthandel.

Efter en stunds vila nere i byn bar det av hemåt till Lövåsgården igen. En vandring längs trädlinjen på ca 6 km. Totalt vandrade vi ca 22 km denna dag. Gissa om en trerätters middag med ett välmatchat vinpaket satt fint den kvällen?

Sista dagen på vår resa till Grövelsjön hade vi lite lösare planer. Vi hade egentligen tänkt ta en led över till norska gränsen mot Gammeldalen och sen vidare mot Valdalsbygget. Ett argsint sms med hot om norsk karantän när vi var några hundra meter från gränsen la dock sordi på våra planer. Vi parkerade bilen på svenska sidan om gränsen och vandrade raka vägen mot Valdalsbygget istället.

Här var det vacker lövskog och ett par kilometer bort hittade vi de mysiga fäbodarna vid Valdalsbygget. Dags för fika igen alltså. Vi fick inte fika ensamma utan de nyfikna lavskrikorna var genast framme och ville delta. Som tur var hade vi med lite extra bröd eftersom vi förvarnats om att vi inte fick missa de sällskapliga fåglarna. Kaffet fick vi dock behålla för oss själva.

Turen gick senare tillbaka mot Storsätern där vi varit dagen innan.

Hur var då min första fjällvandring? Jag hade tur och fjällen visade sig från sin bästa sida med vackra höstfärger och oftast strålande sol. Kombinationen vandring och mysigt boende med ett dukat bord varje kväll är verkligen en höjdare. För er som inte är fjällbitna ännu, prova!

Vår upplevelse
9/10

Vår roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en