Semesterstart med gutar och grottor

Vi besöker det medeltida Visby i jakt på det genuina.

Vi har en idé om att det är bra att kicka igång semestern med en liten tripp. Denna sommar valde vi Gotland och Visby, en trevlig blandning av historia och bra restauranger. En perfekt kombo för Rendahls. Vi är ju inte mycket för high life och stekare så vi valde att åka mellan Almedalsveckan och Medeltidsveckan. Eftersom vi tog tåg och färja hade vi inte tillgång till bil vilket begränsade resandet något men inne i Visby finns gott om cykeluthyrare så vi kunde ta oss en bit utanför ringmuren i alla fall.

För den hungrige så finns det mycket att både äta och dricka i Visby. Rekommendationen är dock att boka bord i förväg. Vi hade inte bokat något innan vi åkte så ibland fick vi äta på lite udda tider, men det gick bra det med. Är man bara två personer går det ju ofta att lösa dessutom. Vi besökte bland annat Supper som alltid är bra, ni känner säkert igen namnet från Stockholm och Åre där de också har restauranger. Henrik som är barnsligt förtjust i pannkakor ville även dra med mig till ett crêperie han hade läst om. Vi stod säkert i kö i en dryg halvtimme innan vi fick plats för lunch på Crêperie & Logi. Det var dock väl värt väntan. De hade fantastiska matcrêpes och det var med en lätt suck vi gick därifrån, för mätta för att kunna mumsa i oss en efterrätts-crêpe också. Det får bli en annan gång helt enkelt. För den som bara är fikasugen finns mysiga Fiket Österport precis vid ringmuren, eller varför inte ta en fika i trädgården vid Gula huset?

Förutom att titta runt inne i Visby tog vi oss även ut en bit utanför staden. Bland annat cyklade vi söderut mot Högklint, ett naturreservat med en fantastisk utsiktsplats. Det är tydligen också en populär plats för bröllop, något vi snabbt insåg när vi nästan höll på att klampa in mitt i bröllopsskålen. Högklint har en spännande natur där havet har gröpt ur flera grottor i berget, till exempel finns där en grotta som en gång i tiden användes som tjuvgömma. Klinten har också en klippavsats som kallas för Getsvältan, eftersom betande getter tog sig ner på avsatsen i jakt på det saftigaste gräset, tyvärr kunde de inte ta sig upp igen utan svalt så småningom ihjäl nere på avsatsen.

Vi trampade också den dryga milen norrut till Lummelundagrottan där vi både fick gå ner i en riktig grotta och fick höra den spännande historien om dess upptäckt. Grottan är känd sedan Linnés tid men det var först när tre nyfikna pojkar gjorde egna expeditioner under sent 1940-tal som man upptäckte hela grottan. När pojkarnas upptäckt blev känd berättas det om en forskare från storstan som skulle ta över expeditionen. Det glada livet i Stockholm som mer teoretiskt inriktad grottforskare hade dock lett till en kroppsform dåligt avpassad för praktisk grottforskning och forskaren sattes sålunda på diet. Efter genomförd diet ska forskaren ha begett sig mot Gotland och Lummelundagrottan och där helt fräckt tagit åt sig äran för upptäckten. Idag erkänns dock de tre pojkarna som Lummelundagrottans verkliga upptäckare och besöket vid grottan kretsar kring deras berättelse.

Ingen cykeltur kan ju passera utan ett matstopp och vi hann med både lunch på Krusmyntagården på vägen dit och en fika på Själsö bageri på vägen hem. Krusmyntagården ligger otroligt vackert längs kusten och har en fin trädgård men upplevdes mest som en ganska opersonlig historia med fokus på kommers. Kommers rådde visserligen även på Själsö, men då snarare i form av en beundransvärd effektivitet. Ett trevligt stopp på vägen under vår cykeltur.

Tillbaka i Visby hade vi hört talas om en mysig promenadstig vid namn Kärleksstigen. Det lät ju gulligt och borde utforskas tyckte vi. Vi fann en vacker och trolsk stig med murgröna som täckte träden. Här ställdes vi också inför ett val, vilken väg skulle vi välja?

Fyra dagar i Visby kändes tillräckligt för att upptäcka staden och dess närområden. Nästa gång vi besöker Gotland kommer vi istället att resa runt lite. Visby är vackert men faktiskt rätt mycket av en turistfälla. Det mer genuina Gotland går säkert att finna bortom ringmuren.

VĂĄr upplevelse
5.5/10

VĂĄr roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en