Bland bärgad champagne och retroskyltar

En avslappnande gourmethelg på Dufweholms herrgård.

Ibland behöver man en överraskning i vardagen och sagt och gjort, en fredag eftermiddag efter jobbet satte vi oss i bilen och jag sa åt Henrik att köra österut. Ett par timmar senare var vi framme vid Dufweholms herrgård strax utanför Katrineholm. Jag var otroligt nöjd med mig själv som lyckats hålla detta hemligt under flera veckor. Det var först när vi passerade Katrineholm som Henrik förstod vart vi var på väg. En spännande start på vår gourmethelg alltså. Jag hade bokat ett gourmetpaket innehållandes Afternoon Tea och en sju-rätters middag samt övernattning. Jag la även till ett vinpaket till middagen samt tid i deras spa. För att få extra mycket tid kom vi redan på fredag kväll. Skönt att ha hela lördagen på sig för allt vi skulle hitta på!

Dufweholm har anor ifrån 1400-talet men det var inte förrän 1643 som herrgården fick sitt nuvarande namn Dufweholm efter dess ägare Brita Dufva. Gården har varit föremål för diverse familjefejder, blivit uppdelad och sammanslagen ett antal gånger men erhöll sin nuvarande form i mitten på 1800-talet.

Alla som reser med tåg vet att Katrineholm är något av en knutpunkt och detta beror, förutom på de rent praktiska förutsättningarna även på källarmästare Leonard Linden som drev Järnvägsrestaurangen i Katrineholm från sekelskiftet och en bit in på 1900-talet. Detta ska ha varit ett av landets bästa restauranger för resenärer. Linden köpte 1917 Dufweholms herrgård för att utöka sin verksamhet med ytterligare en restaurang och hotell. Källarmästare Linden lär ha varit något av ett original, med rejäla knävelborrar och alltid en blomma i knapphålet. Som den konst- och teaterintresserade person han var lockade han dåtidens kändisar till Dufweholm för fest och glam. Nere vid vattnet finns ett litet lusthus kvar där bland annat Anders Zorn, Albert Engström och Carl Larsson målat på väggarna, troligen efter att ha inmundigat ansenliga mängder rödvin.

Herrgården består av en större huvudbyggnad och ett antal mindre byggnader där det finns konferensrum, sviter och ett spa. Vi fick ett eget litet hus med utsikt över sjön. Jag hade nog egentligen föredragit att bo i huvudbyggnaden men efter att ha vaknat upp på morgonen och sett den vackra utsikten från sovrumsfönstret ändrade jag mig. Även efter den rejäla middagen på kvällen så var den korta promenaden till vårt hus inte så dum.

I baren finns en helt otrolig samling korkskruvar, enligt uppgift omkring 3000 stycken. Herrgårdens ägare verkar överlag vara en samlare av rang, herrgårdens samlingar består av allt från gamla skyltar till champagne. Champagnen kommer från skeppet Jönköping som 1916 var på väg till Ryssland med Champagne, konjak och vin då det torpederades av en tysk ubåt. Lasten bedömdes vara värd flera 100 miljoner kronor och ett antal misslyckade bärgningsförsök gjordes innan skeppet och dess dyrbara last föll i glömska. 1997 hittades skeppet på nytt och lasten bärgades. Skeppet föll i småbitar och både vinet och konjaken hade blivit otjänligt men bubblorna var i fint skick och ett antal av flaskorna hamnade på Dufweholm. Flaskorna förvaras i ett akvarium för att inte ta skada efter alla år på havets botten och kan beskådas nere i herrgårdens vinkällare. Varje år ordnar Duwveholm en champangehelg där man får chansen att smaka på fyndet. Ett givet utflyktsmål för en bubbelfantast.

Naturligtvis finns det också ett litet spa på herrgården. Det är inte så stort men det finns i alla fall en pool inne och en ute samt en bastu. De erbjuder också möjligheten att boka behandlingar. För den modige är det inte många meter ner till badbryggan. Det låg is på vattnet längs strandkanten så det blev tyvärr inget sjöbad för oss. Jag är ju så sugen på att prova att vinterbada, men jag kommer helt enkelt inte i. Det är nog inte en rendahlsk upplevelse som ni kommer att få läsa om här. 🥶 Men om det sker, lovar jag att skriva om det.

Dufweholm ligger vackert belägen vid en sjö och då det var strålande sol ute gav vi oss ut på en promenad för att besöka butiken med skyltsamlingen och titta på det lilla lusthuset med målningarna. Som ni ser på bilderna nedan är det en omfattande samling skyltar och prylar, Sveriges största samling produktreklamskyltar tydligen. Vissa skyltar gillade jag bättre än andra, tänk att få sätta upp en skylt likt cykelskylten för alla elsparkcyklar i stan. 😁 När vi tröttnat på skyltarna begav vi oss ner till lusthuset för att sedan fortsätta promenaden runt sjön.

Tröttnar man på natur och skyltar kan man alltid bege sig in till Katrineholm som bara ligger ett par kilometer bort, eller varför inte åka till Vingåker och shoppa på deras outlet. Denna ligger bara ca 20 minuter bort med bil.

Självklart gick vi inte hungriga under vår vistelse här. Efter en stärkande promenad var det dags för Afternoon Tea med champagne. Det var en härlig blandning med godsaker av både det matiga och det söta slaget. Det enda jag saknade var faktiskt scones. Scones må vara av det enklare slaget men jag tycker ändå att det hör till vid ett riktigt Afternoon Tea. Nu var det ju inte så att vi gick hungriga från bordet, men som sagt, en liten scones hade varit pricken över i.

Middagen då? Eftersom det var en firar-helg hade vi kostat på oss gourmetpaketet med en sjurätters middag. Här gör restauranger lite olika, vissa har mer av en avsmakningsmeny med lika stora rätter, medan andra delar upp det i förrätter, huvudrätter och efterrätter. Detta är naturligtvis en smaksak, men jag föredrar det senare, det blir lite bättre komposition på rätterna då kan jag tycka.

Här fick vi först två förrätter, en fantastisk potatis- och purjolökssoppa samt en crisp med löjrom. Jag inser tyvärr att jag aldrig kommer att kunna äta soppa på burk igen, vilket annars är en standardlunch på jobbet. Det är såhär en soppa ska smaka. När huvudrätterna kom in var det först en röding som blev en av Henriks favoriter, följd av en kycklingrätt, otippad god! Det är ovanligt att man ser kyckling på denna typ av meny, men här funkade det alldeles utmärkt.

När vi nu var rätt mätta och belåtna började det bli dags att göra plats för de två desserterna, men först en ostpaus med några lokala ostar. Efterrätt finns det alltid plats för och tur var väl det, vem har inte plats för en cheesecake med saffransrörda hjortron och misogräddglass med chokladkräm och sesamflarn? Det här var verkligen en toppenmiddag och tillsammans med de goda vinerna blev det en riktig gourmetkväll.

Vi hade en otroligt fin helg på Dufweholms herrgård och vi kan verkligen rekommendera ett besök hit. Herrgården är rätt liten med bara ett 20-tal rum och sviter men det gör att det vilar ett skönt lugn över hela stället. Trots att det var i det närmaste fullbokat när vi var här upplevde vi ingen trängsel och man kände sig uppmärksammad som gäst. Den vackra miljön och läget vid sjön gjorde också sitt till så klart. En toppenhelg helt enkelt!

Vår upplevelse
9.5/10

Vår roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en