Askersund Outdoor och vandring i vilda Tiveden

Med rätt inställning kan man unna sig lite lyx i tältet.

Det här inlägget är andra delen om vår resa till Tiveden. Ni kan läsa första delen här.

Vi får ofta frågan varför vi inte bokar hotell eller stuga istället för att tälta. De kanske delvis frågar för att vi föredrar att ha det lite bekvämt vilket i förlängningen innebär att vi ofta släpar med ganska mycket prylar på våra tältturer. Det finns nog inget enkelt svar men jag tror en stor del ligger i närheten till naturen.

Som ni ser på bilderna är alla tider på dygnet något av en upplevelse vilket jag tror man ofta missar när man bor inomhus. Vi väljer sällan stora campingar utan försöker hitta små enkla vildmarkscampingar där fokus ligger på natur snarare än nöjesutbud. Med andra ord fågelsång istället för dansband och vindens brus istället för bamseklubb.

När vi började planera turen till Tiveden var tanken att vi skulle bo på Camping Tiveden men vi missbedömde efterfrågan i dessa hemestertider så det var helt fullbokat. Det kanske på sätt och vis var tur för annars hade vi troligtvis inte hittat det ovanliga och mysiga Askersund Outdoor. De började som en mässa för vildmarksfolk men har sen ett antal år tillbaka blivit en permanent sommarverksamhet. Campen ligger på Borgmästareholmen, en liten ö mitt i inloppet till Askersund. Ön är förbunden med fastlandet via en lång båtbrygga som ni kan se på bilderna nedan. Läget gör också att man bara har drygt fem minuters promenad till Askersund centrum vilket öppnar intressanta möjligheter till variation i vildmarkslivet.

Väl ute på ön finns det diverse olika aktiviteter. Man kan t.ex. äta nygrillade högrevsburgare i restaurangen, bada på den lilla sandstranden, hyra kajaker, nyttja tältbastun, ta en svängom på dansbanan eller varför inte en picknick i det gröna. Vad det gäller boende kan välja på lite olika varianter. Det finns glampingtält, en sorts upphängda bollar i träden eller så hyr man helt enkelt en egen tältplats. Orkar man inte släpa med sig tält så finns det lite enklare varianter att hyra. Tältplatserna är för övrigt inte fasta utan man kan välja en valfri plats på ön. Efter en ordentlig rekognosering valde vi en plats ute på en udde ett stenkast från restaurang och övriga faciliteter. Alla stämningsbilderna i början av inlägget är tagna från vår tältplats och de är bara ett litet urval av alla de fantastiska vyerna som platsen bjöd på.

Jag nämnde tidigare att vi brukar släpa med oss en del grejor och så var fallet även i år. Det kanske inte är sådant man tar med sig på långvandringen men har man chansen tycker vi man skall göra det så bekvämt och mysigt som möjligt. En uppblåsbar futon, riktiga lakan, bord, stolar och förstås ett rymligt tält. Finns det el så är en liten kyl trevligt och räknar man med kyla så tar man med kaminen. En annan fördel med kaminen är att man även kan baka bröd på den vilket verkligen lyfter frukosten. Ni kan se lite bilder på den här.

Vi försöker alltid förbättra lite från år till år och årets förbättring var en riktig matta på golvet. På vägen till tältplatsen kändes det kanske inte helt genomtänkt men när mattan väl var på plats så var det ett verkligen väl värt den extra mödan. Den enda missen vi gjorde var att champagneglasen inte kom med men som tröst fick vi våra högrevsburgare serverade till tältet vilket gjorde att vi snabbt glömde vårt fatala misstag… 😉

Tivedens nationalpark är helt klart något utöver det vanliga. De kallar det för ”skogslandskap med vildmarkskänsla” men jag tycker nog ändå de borde kunna beskriva det med lite större ord än så. Parken är verkligen vild inte minst på grund av att det aldrig bedrivits något skogsbruk här. Med andra ord har naturen fått utvecklas på sitt eget sätt och det har resulterat i något som påminner om en saga av John Bauer. Det är också ovanligt kuperat för dessa breddgrader vilket man kanske inte förväntar sig. Alla leder är dock synnerligen välskötta och ovanligt välmarkerade så det finns ingen risk att gå vilse den vilda naturen till trots. Vid huvudingången finns detaljerade beskrivningar av alla lederna där man bl.a. kan se elevationen fördelat på sträckningen samt uppskattad vandringstid. Nu på sommaren finns dessutom guider som svarar på frågor och kommer med tips. En annan sak som kan vara värd att nämna är att pga. den kuperade terrängen så känns det aldrig överbefolkat. När vi var där var parkeringen och kringliggande vägar proppfulla men trots detta kändes det aldrig trångt ute på lederna. Parken består av totalt 2030 hektar varav 1800 är skog. Det finns i skrivande stund nio fina leder som alla sträcker sig genom den västra och mellersta delen av nationalparken. I den östra delen finner vi bland annat delar av Bergslagsleden samt diverse cykel- och ridvägar.

Första dagen valde vi Stigmansrundan på 4,2km och som har en uppskattad vandringstid på tre timmar. Den sträcker sig till största delen genom skog men längs med leden finns även ett antal små tjärnar. Efter drygt halva sträckan har man möjlighet att gå en liten omväg längs med sjön Stora Trehörningen vilket vi valde att göra. Det blev en skön omväxling till all skog och en vacker tur längs med sjön. Tidigare i år gick vi den andra sträckan som går genom skogen. Ni kan läsa om den här.

Andra dagen valde vi Oxögabergsrundan på 6,7km och en uppskattad vandringstid på fyra timmar. Det var väldigt varmt den här dagen men då vi inte hade någon tidspress och dessutom gott om vatten så var det inga större problem. Första stoppet var vid Metesjön för att titta på näckrosorna. Här fanns också utmärkt rastplats med både tältplatser, toalett och eldstad. Vi vandrade vidare till Trollkyrkesjön där vi också tillagade en god och stärkande lunch. Det var en väldigt trevlig tur och vår klara favorit bland de leder vi provat i Tiveden. Varierande och vacker natur men även hyfsat utmanande då det var upp och ner hela tiden.

När vi kom tillbaka till huvudentrén hörde vi några britter som skulle ut på tur och de skrattade åt alla lata svenskar som behövde tre timmar på sig för att gå fyra kilometer. De hade minsann gått i skogen förut och var helt övertygade om att de skulle vara tillbaka på mindre än en timma. Att en av dem dessutom var dressad för att gå på nattklubb snarare än en tur i skogen gjorde det hela extra komiskt. Vi övervägde att sitta kvar och se hur långt tid det tog för dem men till slut övervann vår hunger vår illvilja. 🙂

Sammanfattningsvis kan vi bara säga att Tiveden aldrig gör oss besvikna. Vackra leder men också mycket annat att göra båda vad det gäller mat, fika och andra trevlig upplevelser. Vi kommer definitivt tillbaka både till Tiveden och Askersund.

Vår upplevelse
8.5/10

Vår roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en