En cool upplevelse i Lysvik

Rendahls testar nya tältgrejor.
Vy över vattnet

”Man skall alltid testa säkerhetsventilerna” säger Karlsson på taket och det är något som ligger nära till hands även för Rendahls. Så vi drog iväg på en liten provcamping inför sommarens tripp till Österlen. Det finns gott om campingplatser i närområdet men den här gången föll valet på Lysviks camping. Campingen är av ett lite enklare snitt men ligger samtidigt i ett vackert läge med utsikt och Fryken. Extra bonus är också deras trevliga restaurang, Frykens Pärla, samt gångavstånd till Mormors Glasscafé.

På vägen till campingen tog vi en vandringstur på Askerudsberget. Om ni har vägarna förbi så är det enklaste att utgå från Ingmårs bygdegård. Vid gården finns det både parkering och kartor över området. Det är ett vackert och ganska kuperat område med flera olika leder. Den kortaste är ett par kilometer lång och den längsta är cirka tretton. Kan också nämna att bygdeföreningen lagt ner ett stort jobb på att dokumentera gamla boplatser i området.

Efter några timmars vandring, lunch och fika åkte vi vidare mot Lysvik. Den förnuftiga camparen hade förmodligen börjar med att checka in, sätta upp tält, hugga ved, osv. men i Rendahls huvuden fanns bara glass.

Mormors glasscafé ligger ca. 500 meter från campingen och har ett brett utbud av Sia-glass. Du kan visserligen beställa en vanlig strut med kulor men det kanske ändå är deras egna kreationer som sticker ut.

Mormors Salta Böna och Polkagris

Väl tillbaka på campingen konstaterade vi snabbt att vi var de enda som valt att tälta denna dag men vi lät oss inte nedslås av detta utan började istället bygga upp vårt nya fina ”indiantält”. Tältet är en gammal beprövad modell från Helsport som funnits i ett halvt sekel och det märks verkligen på alla små smarta detaljer. Som alltid med ett nytt tält så är det lite pyssel innan man förstår hur allt hänger ihop men till slut löste det sig. Vi firade ett väl utfört arbete med lite bubbel.

Det var nu dags för middag och vi traskade bort till Frykens Pärla. Då säsongen inte riktigt hade kommit igång så hade de en rätt begränsad meny vilket gjorde valet enkelt: Surdegspizza!

Vilka pizzor! De sĂĄg sĂĄ goda ut att vi nästan glömde ta kort pĂĄ dem. Det är för övrigt anledningen till att det är en halväten pizza pĂĄ bilden ovan. Själv tog jag en salame cipolla rossa. Tro det eller ej men vi var sĂĄ mätta att vi hoppade över efterrätten…

När vi kom tillbaka till tältplatsen så började vi preppa för natten. Hugga ved, elda i kaminen, pumpa upp madrasser och allt annat som ändå gör tältturen till en behaglig upplevelse snarare än ett mandomsprov. I det här fallet var det nog tur att vi lade lite extra energi på förarbetet då det blev en ovanligt kall natt för att vara slutit maj. Man kan förstås se det som ett utmärkt tillfälle att testa grejorna men jag hade nog ändå föredragit lite mer än två grader inte minst som det var frugans andra natt i tält.

Frugans kommentar:

Vad är då grejen med tält tänker ni? Ja det tänkte jag också innan jag träffade Henrik. Jag hade inte tältat sedan barnsben och är en inbiten hotellfantast. Men när Henrik la ut en förmögenhet på tältgrejer så tänkte jag att jag väl åtminstone får ge det hela en chans.

Efter att ha provat lite olika strategier kring sovsäckar, madrasser, liggunderlag och kuddar så har jag insett att jag är en bekväm tältare. Liggunderlaget ersattes med en tjock madrass och den uppblåsbara kudden ersattes med en riktig kudde. Men väl inbäddad i en skön sovsäck, lyssnandes på det smattrande regnet så tänker jag, att det här med tält är nog inte så dumt ändå. Att på morgonen tända en brasa i kaminen, koka kaffe och baka bröd för att sen äta frukost med utsikt över en vacker sjö. Tja, varför inte?

Det var lite kyligt på morgonen men efter vi började elda i kaminen så blev det snabbt varmt igen.

Sammanfattnings kan man säga att det var en mycket trevlig tur med både inslag av god mat och natur. Det vill säga allt som Rendahls gillar.

En kommentar till campingen: Då ni nu har lagt alla säsongsplatser längs med vattnet så har övriga platser inte längre utsikt över vattnet. Det innebär i praktiken att den vackra utsikten nu ersatts av en kompakt plastvägg. Ett tips kan var att organisera plasterna på andra ledden med lite mellanrum så att även de bakomliggande platserna får utsikt.

VĂĄr upplevelse
7.5/10

VĂĄr roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en