Fula fiskar i Jönköping och en lyxlada i Köpingsvik

En roadtrip till Öland genom vackra sommarsverige.
Lada ombyggd till bostad

Då var det äntligen semester igen. Vi brukar alltid kickstarta semestern med en roadtrip och i år föll valet på Öland. På vägen ner passade vi på att besöka Skövde, Jönköping och Växjö. Det här inlägget är del ett av fyra som alla handlar om vår tur till Öland. Ni kan läsa del två och tre här.

Vi började med ett stopp i mysiga Sjötorp. Det finns mycket att se här som t.ex. slussarna, caféer, restauranger, rökeri, museum, butiker, vandringsleder och mycket annat men då vi var på väg så blev det bara en snabb fika. Vill ni veta mer om Sjötorp kan ni läsa om det här.

Nästa stopp blev Skövde. Det märktes att semestern börjat då stan var väldigt lugn. Efter lite letande lyckades vi hitta en mycket trevlig italiensk restaurang vid namn Mamma Mia. Namnet kanske inte var så förtroendeingivande men till vår stora glädje bjöd de oss på en utmärkt panzarotti. Efter en kort promenad bar det vidare mot Jönköping.

Jönköping och dess systerstad Huskvarna ligger verkligen vackert beläget där de klamrar sig fast längs bergssidan intill Vätterns strand. Under åren när vi åkte mycket motorcykel hade vi som tradition att varje sommar åka en tur runt Vättern och det är verkligen något vi kan rekommendera. Askersund, Motala, Vadstena, Gränna, Huskvarna, Jönköping, Hjo, Karlsborg är alla charmiga på sitt eget vis och väl värda ett besök.

Vi var lite tidiga så medan vi väntade på att hotellrummet skulle bli klart tog vi en kort promenad som slutade på Lemon Garden, ett café med ett stort utbud av hemgjord glass, våfflor, smoothies, juicer och mycket annat. Väl på rummet kan man bara konstatera att Clarion är alltid fräscht och modernt men ofta lite opersonligt. Det är med andra ord raka motsatsen till det B&B i Linköping som vi berättar mer om i ett senare inlägg.

Den verkliga anledningen till att vi valde att stanna i Jönköping den här gången var Izakaya Moshi. Izakaya betyder egentligen ölhall men har i den västerländska tappningen blivit en sorts gastropub där det serveras japanska smårätter i en avslappnad miljö. Vi har haft stället på att-göra-listan under flera år men av olika anledningar så har det inte blivit av. Det var dock väl värt väntan.

Izakaya visar upp det japanska köket från sin bästa sida. De behandlar de noga utvalda råvarorna med yttersta finess och kombinerar spännande smaker på ett mycket kreativt sätt. Vi började måltiden med lite sake, spicy miso edamamebönor och friterad majs. Efter den smakfulla inledningen fick vi tyvärr flytta på oss till ett mindre barbord då rena syndafallet kom från ovan. Man kan tycka att en stad som Jönköping borde vara förskonat från den typen av väderfenomen men så är uppenbarligen inte fallet… 😉 Efter flytten började smårätterna komma in.

• Sashimi på kockens val av fisk, wasabi, ponzu och gari
  • Rimmad tomat med avokadocréme, rättika, gurka och schalottenlök
  • Sotad tonfisk med mango- och chilisalsa, picklad mango och rostad grön tomat
  • Bifftataki med ramslöksmajonnäs, picklad schalottenlök, bakad knipplök och sesamkrisp
  • Japansk taco med friterad torsk, potatisbröd, rödkål, yuzu & kimchimajonnäs
  • Gyozadumplings med räkor, vitlök, chili & salladslök
  • Gyozadumplings med svamp, sesam, vitlök & salladskål

Som kronan på verket fick vi också en fantastisk efterrätt i form av salt karamellglass med popcorn, dulce de leche & lakritsmaräng. Allt var otroligt gott och erbjöd många nya spännande smakkombinationer. Utöver smakerna hade de även en trevlig avslappnad miljö samt ypperlig service där de höll den perfekta balansen mellan personlig och professionell. Kan också nämna att de även erbjuder avsmakningsmeny för två eller fler gäster samt en riktig Omakase för åtta till tolv gäster. Den senare serveras i ett avskilt och väldigt japanskt rum.

Nästa dag åkte vi vidare till matstaden Växjö. Stadens starkast lysande stjärna är förstås PM & Vänner som stoltserar med en plats i Guide Michelin men det finns också många andra små guldkorn. Utöver alla trevliga restauranger så är det även en mycket naturskön stad med många mysiga promenadstråk längs parker och sjöar. Värt att notera är deras nya kommunhus som inte bara är läckert designat utan som också står för ett helt nytt koncept. Kommunhuset är även station och “Växjös vardagsrum” och tanken är att det skall bli en knutpunkt både för medborgare och besökare. Bra tänkt kommunledningen! Innan vi drog vidare till Kalmar käkade vi också en utmärkt lunch på King of India.

Efter ett snabbstopp i Kalmar för att hämta nyckeln bar färden av mot Köpingsvik. Vi hade en hyrt en lada som byggts om till bostad och vårt något skämtsamma arbetsnamn för den var lyxladan… 🙂 Det var verkligen en lugn och skön plats med böljande sädesfält och kvittrande fåglar vilket passade oss perfekt. Det är skönt att ha en lugn plats att utgå från så att man själv kan välja när man vill ha folkvimmel eller när man vill ha ro. Efter att ha lastat av cyklar och packning bar det av på upptäcktsfärd men det kan ni läsa om i nästa inlägg.

Vår upplevelse
8.5/10

Vår roadtrip till Norge

Glada i hågen drog vi iväg på vår premiärtur med husbilen. Då vi hann med ganska många stopp under Norgeresan, valde vi att göra en