Kung för en dag i Jaipur

Min femtioårsdag innehöll allt från ballongtur i soluppgången till indisk lyxkrog.

Det här är andra delen om vår resa till Indien. Här kan ni hitta del ett, tre, fyra, fem, sex, sju och åtta.

Det slumpade sig som så att jag var på tjänsteresa i Indien precis dagarna innan min femtioårsdag. Då det kändes lite tråkigt att fira på planet så bestämde vi oss istället för att passa på och ta en liten tur i detta spännande land. Med temat “you only live once” så planerade vi en kunglig dag för födelsedags-barnet.

Dagen började med en synnerligen tidig avfärd. Vi blev hämtade på hotellet av en Range Rover medans det fortfarande var mörkt vilket gav en känsla av att vi var del av ett spännande äventyr. Efter en knapp timmas bilfärd körde vi ut på ett fält där det pågick en febril aktivitet för att få ballongen flygduglig. Innan vi visste ordet av så var det dock tid för avfärd och vi hoppade raskt in i korgen. Vi var lite trötta innan när vi stod och väntade men väl ombord så var vi helt plötsligt klarvakna.

Det är verkligen en helt unik upplevelse att flyga ballong. Man förflyttar sig helt ljudlöst med vindens sakta mak, vilket ger en känsla av att man flyter fram genom luften. Vi befann oss i detta behagliga tillstånd när solen började stiga över horisonten. Jag kan inte med ord beskriva hur vackert det var så jag låter bilderna tala för sig själva.

Vi pendlade mellan lite olika höjder. Som högst var vi uppe på 800 meter och som lägst stötte korgen i trädkronorna. Piloten sa för övrigt att det var ett bra sätt att göra rent korgen. Missa inte påfåglarna i slutet av filmen nedan.

Det var verkligen en fantastisk upplevelse som vi gärna gör om. Vi är inte direkt några äventyrare men det här med att flyga ballong kändes som det mest naturliga i hela världen. Det enda som var lite dramatiskt var landningen men det är väl nackdelen med att bygga ett ekipage som inte går att styra. Företaget som vi anlitade heter Skywaltz och de arrangerar turer på flera olika platser i Indien.

Efter en liten tupplur så gav vi oss iväg till det kända LMB (Laxmi Misthan Bhandar). De är mest kända för sina Indiska sötsaker som de exporterar över hela världen. Det visade sig dock att de även har ett hotell och en utmärkt restaurang. På restaurangen fick vi vad de kallar Royal Rajasthani Thali vilket är en bricka med alla de mest kända rätterna från delstaten. På bilden kan man se kyparen förbereda dal baati choorma, vilket är en sorts brödboll som man blandar med såser och olika kryddor. Tro det eller ej men det är faktiskt en av de få rätterna som inte är så stark att man trillar av stolen. Laal maas och andra sidan är en gryta med långkokt getkött som är synnerligen välkryddat och inget för någon som lätt får halsbränna…

Vi var nog lite trötta på vägen hem för vi gick vilse och i takt med att förvirringen steg så gjorde sig också den tidiga morgonen sig påmind. Hade man varit i ett land där telefonerna fungerade hade man väl bara beställt en Uber till hotellet men här var det lite mer komplicerat då det enda som fanns tillgängligt var auto rickshaws. Precis när vi bestämt oss att enda sättet att ta sig hem var en timmas tur i detta obekväma transportmedel så hade vi en uppenbarelse i form av en glittrande Airtel. Vi stormade in, köpte ett kontantkort och därmed var saken biff.

Det här är för övrigt ett av våra tips till er som planerar att åka till Indien. Passa på och köp ett kontantkort på flygplatsen då de flesta svenska operatörer inte funkar här.

Vi gjorde ett snabbt pitstop på hotellet och sen var det dags för lyxmiddag. Vi hade bokat bord på Cinnamon som är en av fyra restauranger på Jai Mahal Palace. Hotellet är en del av Taj, en kedja av lyxhotell som finns över hela landet.

Det var ypperlig service och fantastiskt god mat som efter en lång dag gjorde att vi hamnade i någon form av behagligt drömtillstånd. Det enda jag ångrar är att jag inte hann ta en bild innan de bytte ut guldtallrikarna mot de tråkiga vita. I alla andra miljöer hade det känts som för mycket men här kändes det helt rätt.

Det som ändå gjorde störst intryck på mig var när kocken kom ut med kakbit där de skrivit Happy Birthday. Allt annat var väldigt professionellt till den graden att det nästan var lite opersonligt men just den detaljen kändes mer som stundens inlevelse vilket gjorde mig väldigt glad.

Vi avslutade en helt perfekt födelsedag med ett gott skratt. När vi stod och väntade på vår Uber så kunde vi konstatera att det passerade en strid ström av lyxbilar. När jag säger lyxbilar så menar jag alltså den typen av bilar som man nästan aldrig ser i Sverige utan bara på film. För varje bil som körde fram så hoppade en synnerligen välklädd portier ut och hjälpte gästerna i eller ur bilen.

Vi kunde inte låta bli att skratta när vår Uber, en gammal vinröd Suzuki Desire med blåa ljusslingor i kupén, skramlade fram till entrén. Här ser man dock vad som händer på ett hotell som fattat det här med service. Portiern var precis lika snabb med att hoppa fram och med viss möda öppna dörren till oss som han hade varit till lyxåken. Det är service det!